Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1: DEFINITIES
Opdrachtgever. De opdrachtgever is diegene die een order plaatst en daardoor afnemer is van de goederen en diensten van de afnemer.
Opdrachtnemer. De opdrachtnemer is Drukkerij Eurodesign met maatschappelijke zetel te Markt 1C, 8210 Veldegem, ondernemingsnummer: 0682.188.825.
Overmacht. Onder overmacht wordt verstaan ‘de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één van de partijen geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van die partij, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst al te voorzien’. De volgende gevallen worden alleszins als overmacht beschouwd: uitputting van de voorraad, vertragingen in of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, tenietgaan van goederen ten gevolge van ongevallen, machinebreuk, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, epidemie, overstroming, hoog ziekteverzuim, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, beslissingen of interventies van overheidsweg, brandstoftekorten en fouten of vertragingen te wijten aan derden.
Partijen. De partijen zijn zowel opdrachtgever als opdrachtnemer.
Onverminderd de toepassing van eventuele bijzondere voorwaarden, die zijn opgenomen in een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op iedere aanbieding, offerte of overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever. In geval van tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en enige afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, gelden de bepalingen van de afzonderlijke schriftelijke overeenkomst.
ARTIKEL 2 TOT STANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
2.1 Totstandkoming
Aanbiedingen van de opdrachtnemer zijn vrijblijvend en onder voorbehoud van nazicht van de te reproduceren en/of te zetten documenten. De opdrachtnemer wordt pas geacht de bestelling te aanvaarden nadat de opdrachtnemer de bestanden van de opdrachtgever ontvangen heeft en schriftelijk bevestigd heeft de opdracht te zullen aanvaarden en uitvoeren.
2.2 Weigeringsgronden
De opdrachtnemer behoudt zicht uitdrukkelijk het recht om een bestelling te weigeren, bijvoorbeeld wanneer een opdracht in strijd zou kunnen zijn met de openbare orde of goede zeden of met wetgeving in verband met discriminatie, racisme, xenofobie en negationisme. Daarnaast kan de opdrachtnemer elke opdracht weigeren waarvan hij redelijkerwijze mag aannemen dat deze het imago van de opdrachtnemer kan beschadigen.
2.3 Aanbiedingen
Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen, zijn al onze aanbiedingen slechts ten informatieve titel verstrekt. Alle opgegeven prijzen zijn inclusief BTW en zijn slechts geldig voor een bepaalde duur. Indien er geen duur vermeld wordt in een offerte, zijn onze prijzen 30 kalenderdagen geldig.
ARTIKEL 3: ANNULERING – OPSCHORTING
Indien de opdrachtgever de bestelling annuleert, zal de opdrachtnemer factureren op basis van het stadium waarin de bestelling zich bevindt. Er zal een bedrag aangerekend worden, bestaande uit de gemaakte kosten, vermeerderd met een schadevergoeding zoals vermeld in artikel 6 van deze voorwaarden.
Voor zover de opdrachtgever zou verzoeken om de opdracht tijdelijk op te schorten, dan zal de opdrachtnemer gerechtigd zijn om op basis van het stadium waarin de bestelling zich bevindt, over te gaan tot een tussentijdse facturatie.
ARTIKEL 3BIS: UITLUITING HERROEPSRECHT
Het dient aangestipt te worden dat de goederen die door de opdrachtnemer aangeleverd worden, uniek en specifiek zijn. Omwille hiervan kan de opdrachtgever geen gebruik maken van de herroepingstermijn 14 dagen voorzien in het Wetboek Economisch Recht boek VI artikelen. (art 52 WER boek VI).
ARTIKEL 4: OPMAAK EN SPECIFICATIES VAN HET DRUKWERK EN VERANTWOORDELIJKHEID DAARVOOR
4.1 Aanlevering
Nadat de opdrachtgever het bestelformulier ingevuld heeft, kunnen bestanden aangeleverd worden. Dit kan online via de webshop of via mail aan de opdrachtnemer. Vervolgens zal de opdrachtnemer deze bestanden controleren. De opdracht kan pas worden uitgevoerd nadat de opdrachtgever het afdrukvoorbeeld heeft goedgekeurd.
Een aanlevering die niet conform de hierboven beschreven methodes zou verlopen, dient door de opdrachtnemer niet aanvaard te worden.
4.2 Afwijkingen
De opdrachtgever dient rekening te houden met het feit dat kleuren- van drukwerkproducten en opmaakbestanden – zoals weergegeven in een eigen print-out van de opdrachtgever of zoals aangetoond op een beeldscherm van de opdrachtgever, in zekere mate kunnen afwijken va de kleur van het drukwerk na productie. Een dergelijke afwijking is geen grondslag tot niet-betaling of ontbinding van de overeenkomst.
Afwijkingen tot 5% van het vooropgestelde formaat zijn toegelaten en geven de opdrachtgever geen grondslag tot niet-betaling of ontbinding van de overeenkomst. De afwijkingen worden bepaald door vergelijking met het afdrukvoorbeeld in PDF formaat.
Afwijkingen in aantallen zijn toegestaan voor zover de afwijking maximum 5% bedraagt van het aantal volgens de opdracht. Binnen deze marge wordt het meerdere niet in rekening gebracht en het mindere niet verrekend.
ARTIKEL 5: PRIJS EN BETALING
Alle prijzen zijn inclusief BTW en andere heffingen welke van overheidswege opgelegd worden, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Elke factuur is netto en dient vooraf te worden voldaan via bancontact of overschrijving. Contante betaling is niet mogelijk, tenzij anders vooraf is afgesproken.
De facturen zijn betaalbaar binnen 14 dagen na factuurdatum. Bij niet-betaling binnen de gestelde termijn is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling een verwijlintrest van 1,2 % per maand verschuldigd op het onbetaalde factuurbedrag. Daarnaast is eveneens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 15% van de waarde van het oorspronkelijke factuurbedrag, met een minimum van 125,00 euro en een maximum van 1625 euro, onverminderd het recht van de opdrachtnemer om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hoger werkelijk geleden schade.
ARTIKEL 6: LEVERING
Tenzij anders overeengekomen, zal de opdrachtnemer de verkochte goederen leveren op hetzij het factuuradres, hetzij af te halen door de opdrachtgever bij de opdrachtnemer. De opdrachtgever verbindt zich ertoe de goederen in ontvangst te nemen en daartoe de vereiste ruimte vrij te maken.
Kan er geen aflevering plaatsvinden om redenen die bij de opdrachtgever liggen, dan zal de opdrachtnemer de goederen gedurende een maximale periode van 30 dagen ter beschikking houden van de opdrachtgever. Binnen deze periode kunnen de goederen alsnog aangeleverd worden, voor zover de opdrachtgever de hiermee gepaard gaande kosten bij voorbaat voldoet. Wanneer de periode van 30 dagen verstreken is, en de opdrachtgever de goederen nog steeds niet opgehaald heeft, mag de opdrachtnemer zich van de goederen ontdoen en zulks op kosten van de opdrachtgever. In dergelijke situatie blijft de verplichting tot volledige betaling van de oorspronkelijke factuur onverminderd bestaan.
ARTIKEL 7: ONTBINDING VAN DE OVEREENKOMST – ALGEMEEN WEDEKERIG SCHADEBEDING
Wederkerig schadebeding. Indien één der partijen één van haar essentiële verbintenissen niet nakomt, zoals de tijdige betaling van de factuur of de tijdige levering, heeft de andere partij het recht om de overeenkomst zonder rechterlijke machtiging en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling te ontbinden. In dat geval is de in gebreke blijvende partij aan de andere partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de waarde van het oorspronkelijke factuurbedrag, onverminderd het recht van de schuldeiser om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hoger werkelijk gelegen schade.
ARTIKEL 8: RISICO – OVERDRACHT – EIGENDOMSVOORBEHOUD
De eigendom van de aangeleverde goederen zal pas op de opdrachtgever overgaan nadat deze al zijn contractuele verplichtingen voldaan heeft.
De opdrachtgever draagt evenwel het risico voor verlies of beschadiging, vanaf het ogenblik dat de opdrachtnemer de goederen aan de vervoerder overhandigt. De opdrachtgever zal de vervoerder aanspreken in geval van verlies of beschadiging.
Deze paragraaf is eveneens van toepassing in geval de goederen niet in ontvangst genomen werden.
ARTIKEL 9: PROTESTPROCEDURE
De opdrachtgever zal binnen acht dagen na levering nagaan of het geleverde voldoet aan de overeenkomst. Dit betreft in ieder geval: aantal, opmaak, kleurstelling en andere uiterlijk waarneembare aspecten.
Protest van de opdrachtgever dient via een aangetekend schrijven te gebeuren. Er dient hierbij een aantal exemplaren van het drukwerk waarover geprotesteerd wordt toegevoegd te worden.
Als de opdrachtnemer het protest van de opdrachtgever als juist heeft aangemerkt, zal de opdrachtgever op eerste verzoek van de opdrachtnemer het betreffende drukwerk retourneren. De vervoerskosten zijn voor rekening van de opdrachtgever.
ARTIKEL 10: BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID
De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, van de opdrachtgever of van derden. Onder indirecte schade of gevolgschade wordt onder andere verstaan: reputatieschade, verlies aan goodwill, omzet/winstderving. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is altijd beperkt tot het factuurbedrag van de opdracht waarin de aansprakelijkheidsstelling door de opdrachtgever of de derde haar oorzaak vindt. Betreft de aansprakelijkheidsstelling een deellevering, dan wordt het aansprakelijkheidsmaximum bepaald door de waarde van dat onderdeel van de opdracht.
De opdrachtnemer en/of haar aangestelden zijn volledig verantwoordelijk voor de aansprakelijkheid die het gevolg is van eigen opzet of grove schuld.
ARTIKEL 11: AUTEURSRECHTEN
Wanneer de opdrachtnemer onder eender welke vorm een werk verricht dat als een creatieproces in de zin van de wetgeving op intellectuele eigendom beschouwd wordt, behoudt de opdrachtnemer de rechten die voortvloeien uit dit werk, bijvoorbeeld het recht op reproductie. De opdrachtgever kan deze rechten slechts bekomen mits een schriftelijke overeenkomst die de overdracht van de rechten regelt. Op basis van voornoemde bepalingen, beschikt de opdrachtnemer-ontwerper van geïnformatiseerde gegevens en beelden, van een grafisch werkinstrument, van een matrix enz. over de auteursrechten op deze producten. Deze bescherming is gebaseerd op de bepalingen van de wetgeving op intellectuele eigendom. De overdracht van auteursrechten en specifiek de overdracht van recht tot reproductie moet expliciet in een geschreven overeenkomst opgenomen worden. Deze overdracht kan niet voortvloeien uit het feit dat het creatieproces voorzien werd in opdracht of dat dit creatieproces speciaal vergoed werd. Ook de eigendomsoverdracht van het materiële product of de digitale gegevens aan de opdrachtgever geeft geen aanleiding tot de overdracht van de auteursrechten. Behalve indien een specifiek exclusiviteitscontract afgesloten werd, heeft de opdrachtnemer het recht om zijn creatief werk opnieuw te gebruiken.
ARTIKEL 12: OVERMACHT
Elke partij is van rechtsweg bevrijd en niet gehouden tot nakoming van enige verbintenis tegenover de wederpartij in geval van overmacht.
De partij die zich op overmacht beroept is niet verplicht om het ontoerekenbare en onvoorziene karakter van de omstandigheid die overmacht uitmaakt te bewijzen.
In geval van overmacht worden de verplichtingen van de desbetreffende partij opgeschort. De partijen zullen in dergelijk geval alle redelijke inspanningen verrichten om de gevolgen van een overmachtssituatie te beperken. In geval de overmacht langer dan twee maanden zou duren, is de andere partij gerechtigd om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat de partij die zich op overmacht beroept tot betaling van enige vergoeding aan de andere partij kan worden gehouden.
ARTIKEL 12 TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Onderhavige overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch Recht.
Elk geschil met betrekking tot voorliggende overeenkomst wordt uitsluitend beslecht door de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen – afdeling Brugge.
ARTIKEL 1: DEFINITIES
Opdrachtgever. De opdrachtgever is diegene die een order plaatst en daardoor afnemer is van de goederen en diensten van de afnemer.
Opdrachtnemer. De opdrachtnemer is Drukkerij Eurodesign met maatschappelijke zetel te Markt 1C, 8210 Veldegem, ondernemingsnummer: 0682.188.825.
Overmacht. Onder overmacht wordt verstaan ‘de situatie waarin de uitvoering van de overeenkomst door één van de partijen geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, verhinderd wordt door omstandigheden buiten de wil van die partij, zelfs al was deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst al te voorzien’. De volgende gevallen worden alleszins als overmacht beschouwd: uitputting van de voorraad, vertragingen in of uitblijven van leveringen door leveranciers van een partij, tenietgaan van goederen ten gevolge van ongevallen, machinebreuk, staking of lock-out, brand, oproer, oorlog, epidemie, overstroming, hoog ziekteverzuim, elektrische, informatica-, internet- of telecommunicatiestoringen, beslissingen of interventies van overheidsweg, brandstoftekorten en fouten of vertragingen te wijten aan derden.
Partijen. De partijen zijn zowel opdrachtgever als opdrachtnemer.
Onverminderd de toepassing van eventuele bijzondere voorwaarden, die zijn opgenomen in een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op iedere aanbieding, offerte of overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever. In geval van tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en enige afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, gelden de bepalingen van de afzonderlijke schriftelijke overeenkomst.
ARTIKEL 2 TOT STANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
2.1 Totstandkoming
Aanbiedingen van de opdrachtnemer zijn vrijblijvend en onder voorbehoud van nazicht van de te reproduceren en/of te zetten documenten. De opdrachtnemer wordt pas geacht de bestelling te aanvaarden nadat de opdrachtnemer de bestanden van de opdrachtgever ontvangen heeft en schriftelijk bevestigd heeft de opdracht te zullen aanvaarden en uitvoeren.
2.2 Weigeringsgronden
De opdrachtnemer behoudt zicht uitdrukkelijk het recht om een bestelling te weigeren, bijvoorbeeld wanneer een opdracht in strijd zou kunnen zijn met de openbare orde of goede zeden of met wetgeving in verband met discriminatie, racisme, xenofobie en negationisme. Daarnaast kan de opdrachtnemer elke opdracht weigeren waarvan hij redelijkerwijze mag aannemen dat deze het imago van de opdrachtnemer kan beschadigen.
2.3 Aanbiedingen
Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen, zijn al onze aanbiedingen slechts ten informatieve titel verstrekt. Alle opgegeven prijzen zijn inclusief BTW en zijn slechts geldig voor een bepaalde duur. Indien er geen duur vermeld wordt in een offerte, zijn onze prijzen 30 kalenderdagen geldig.
ARTIKEL 3: ANNULERING – OPSCHORTING
Indien de opdrachtgever de bestelling annuleert, zal de opdrachtnemer factureren op basis van het stadium waarin de bestelling zich bevindt. Er zal een bedrag aangerekend worden, bestaande uit de gemaakte kosten, vermeerderd met een schadevergoeding zoals vermeld in artikel 6 van deze voorwaarden.
Voor zover de opdrachtgever zou verzoeken om de opdracht tijdelijk op te schorten, dan zal de opdrachtnemer gerechtigd zijn om op basis van het stadium waarin de bestelling zich bevindt, over te gaan tot een tussentijdse facturatie.
ARTIKEL 3BIS: UITLUITING HERROEPSRECHT
Het dient aangestipt te worden dat de goederen die door de opdrachtnemer aangeleverd worden, uniek en specifiek zijn. Omwille hiervan kan de opdrachtgever geen gebruik maken van de herroepingstermijn 14 dagen voorzien in het Wetboek Economisch Recht boek VI artikelen. (art 52 WER boek VI).
ARTIKEL 4: OPMAAK EN SPECIFICATIES VAN HET DRUKWERK EN VERANTWOORDELIJKHEID DAARVOOR
4.1 Aanlevering
Nadat de opdrachtgever het bestelformulier ingevuld heeft, kunnen bestanden aangeleverd worden. Dit kan online via de webshop of via mail aan de opdrachtnemer. Vervolgens zal de opdrachtnemer deze bestanden controleren. De opdracht kan pas worden uitgevoerd nadat de opdrachtgever het afdrukvoorbeeld heeft goedgekeurd.
Een aanlevering die niet conform de hierboven beschreven methodes zou verlopen, dient door de opdrachtnemer niet aanvaard te worden.
4.2 Afwijkingen
De opdrachtgever dient rekening te houden met het feit dat kleuren- van drukwerkproducten en opmaakbestanden – zoals weergegeven in een eigen print-out van de opdrachtgever of zoals aangetoond op een beeldscherm van de opdrachtgever, in zekere mate kunnen afwijken va de kleur van het drukwerk na productie. Een dergelijke afwijking is geen grondslag tot niet-betaling of ontbinding van de overeenkomst.
Afwijkingen tot 5% van het vooropgestelde formaat zijn toegelaten en geven de opdrachtgever geen grondslag tot niet-betaling of ontbinding van de overeenkomst. De afwijkingen worden bepaald door vergelijking met het afdrukvoorbeeld in PDF formaat.
Afwijkingen in aantallen zijn toegestaan voor zover de afwijking maximum 5% bedraagt van het aantal volgens de opdracht. Binnen deze marge wordt het meerdere niet in rekening gebracht en het mindere niet verrekend.
ARTIKEL 5: PRIJS EN BETALING
Alle prijzen zijn inclusief BTW en andere heffingen welke van overheidswege opgelegd worden, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Elke factuur is netto en dient vooraf te worden voldaan via bancontact of overschrijving. Contante betaling is niet mogelijk, tenzij anders vooraf is afgesproken.
De facturen zijn betaalbaar binnen 14 dagen na factuurdatum. Bij niet-betaling binnen de gestelde termijn is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling een verwijlintrest van 1,2 % per maand verschuldigd op het onbetaalde factuurbedrag. Daarnaast is eveneens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 15% van de waarde van het oorspronkelijke factuurbedrag, met een minimum van 125,00 euro en een maximum van 1625 euro, onverminderd het recht van de opdrachtnemer om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hoger werkelijk geleden schade.
ARTIKEL 6: LEVERING
Tenzij anders overeengekomen, zal de opdrachtnemer de verkochte goederen leveren op hetzij het factuuradres, hetzij af te halen door de opdrachtgever bij de opdrachtnemer. De opdrachtgever verbindt zich ertoe de goederen in ontvangst te nemen en daartoe de vereiste ruimte vrij te maken.
Kan er geen aflevering plaatsvinden om redenen die bij de opdrachtgever liggen, dan zal de opdrachtnemer de goederen gedurende een maximale periode van 30 dagen ter beschikking houden van de opdrachtgever. Binnen deze periode kunnen de goederen alsnog aangeleverd worden, voor zover de opdrachtgever de hiermee gepaard gaande kosten bij voorbaat voldoet. Wanneer de periode van 30 dagen verstreken is, en de opdrachtgever de goederen nog steeds niet opgehaald heeft, mag de opdrachtnemer zich van de goederen ontdoen en zulks op kosten van de opdrachtgever. In dergelijke situatie blijft de verplichting tot volledige betaling van de oorspronkelijke factuur onverminderd bestaan.
ARTIKEL 7: ONTBINDING VAN DE OVEREENKOMST – ALGEMEEN WEDEKERIG SCHADEBEDING
Wederkerig schadebeding. Indien één der partijen één van haar essentiële verbintenissen niet nakomt, zoals de tijdige betaling van de factuur of de tijdige levering, heeft de andere partij het recht om de overeenkomst zonder rechterlijke machtiging en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling te ontbinden. In dat geval is de in gebreke blijvende partij aan de andere partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de waarde van het oorspronkelijke factuurbedrag, onverminderd het recht van de schuldeiser om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hoger werkelijk gelegen schade.
ARTIKEL 8: RISICO – OVERDRACHT – EIGENDOMSVOORBEHOUD
De eigendom van de aangeleverde goederen zal pas op de opdrachtgever overgaan nadat deze al zijn contractuele verplichtingen voldaan heeft.
De opdrachtgever draagt evenwel het risico voor verlies of beschadiging, vanaf het ogenblik dat de opdrachtnemer de goederen aan de vervoerder overhandigt. De opdrachtgever zal de vervoerder aanspreken in geval van verlies of beschadiging.
Deze paragraaf is eveneens van toepassing in geval de goederen niet in ontvangst genomen werden.
ARTIKEL 9: PROTESTPROCEDURE
De opdrachtgever zal binnen acht dagen na levering nagaan of het geleverde voldoet aan de overeenkomst. Dit betreft in ieder geval: aantal, opmaak, kleurstelling en andere uiterlijk waarneembare aspecten.
Protest van de opdrachtgever dient via een aangetekend schrijven te gebeuren. Er dient hierbij een aantal exemplaren van het drukwerk waarover geprotesteerd wordt toegevoegd te worden.
Als de opdrachtnemer het protest van de opdrachtgever als juist heeft aangemerkt, zal de opdrachtgever op eerste verzoek van de opdrachtnemer het betreffende drukwerk retourneren. De vervoerskosten zijn voor rekening van de opdrachtgever.
ARTIKEL 10: BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID
De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, van de opdrachtgever of van derden. Onder indirecte schade of gevolgschade wordt onder andere verstaan: reputatieschade, verlies aan goodwill, omzet/winstderving. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is altijd beperkt tot het factuurbedrag van de opdracht waarin de aansprakelijkheidsstelling door de opdrachtgever of de derde haar oorzaak vindt. Betreft de aansprakelijkheidsstelling een deellevering, dan wordt het aansprakelijkheidsmaximum bepaald door de waarde van dat onderdeel van de opdracht.
De opdrachtnemer en/of haar aangestelden zijn volledig verantwoordelijk voor de aansprakelijkheid die het gevolg is van eigen opzet of grove schuld.
ARTIKEL 11: AUTEURSRECHTEN
Wanneer de opdrachtnemer onder eender welke vorm een werk verricht dat als een creatieproces in de zin van de wetgeving op intellectuele eigendom beschouwd wordt, behoudt de opdrachtnemer de rechten die voortvloeien uit dit werk, bijvoorbeeld het recht op reproductie. De opdrachtgever kan deze rechten slechts bekomen mits een schriftelijke overeenkomst die de overdracht van de rechten regelt. Op basis van voornoemde bepalingen, beschikt de opdrachtnemer-ontwerper van geïnformatiseerde gegevens en beelden, van een grafisch werkinstrument, van een matrix enz. over de auteursrechten op deze producten. Deze bescherming is gebaseerd op de bepalingen van de wetgeving op intellectuele eigendom. De overdracht van auteursrechten en specifiek de overdracht van recht tot reproductie moet expliciet in een geschreven overeenkomst opgenomen worden. Deze overdracht kan niet voortvloeien uit het feit dat het creatieproces voorzien werd in opdracht of dat dit creatieproces speciaal vergoed werd. Ook de eigendomsoverdracht van het materiële product of de digitale gegevens aan de opdrachtgever geeft geen aanleiding tot de overdracht van de auteursrechten. Behalve indien een specifiek exclusiviteitscontract afgesloten werd, heeft de opdrachtnemer het recht om zijn creatief werk opnieuw te gebruiken.
ARTIKEL 12: OVERMACHT
Elke partij is van rechtsweg bevrijd en niet gehouden tot nakoming van enige verbintenis tegenover de wederpartij in geval van overmacht.
De partij die zich op overmacht beroept is niet verplicht om het ontoerekenbare en onvoorziene karakter van de omstandigheid die overmacht uitmaakt te bewijzen.
In geval van overmacht worden de verplichtingen van de desbetreffende partij opgeschort. De partijen zullen in dergelijk geval alle redelijke inspanningen verrichten om de gevolgen van een overmachtssituatie te beperken. In geval de overmacht langer dan twee maanden zou duren, is de andere partij gerechtigd om de overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, zonder dat de partij die zich op overmacht beroept tot betaling van enige vergoeding aan de andere partij kan worden gehouden.
ARTIKEL 12 TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Onderhavige overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch Recht.
Elk geschil met betrekking tot voorliggende overeenkomst wordt uitsluitend beslecht door de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen – afdeling Brugge.